ID: CUL(E)74
ECTS: 6
Περίγραμμα Μαθήματος
e-Class
Σκοπός του μαθήματος είναι η κριτική διερεύνηση ορισμένων βασικών πτυχών της ελληνο-ρωμαϊκής αρχαιότητας και της επίδρασης που άσκησε στη νεότερη και σύγχρονη Ευρώπη. Το μάθημα εκκινεί με τη μελέτη της συγκρότησης της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας και των πολυεπίπεδων σχέσεων και συγκρούσεων Ελλήνων και Ρωμαίων. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστούν σημαντικές παράμετροι του ελληνο-ρωμαϊκού κόσμου, όπως οι πολιτικές και πολιτισμικές σχέσεις Ελλήνων και Ρωμαίων, οι λογοτεχνικές τους επαφές και το θρησκευτικό περιβάλλον της εποχής. Στη συνέχεια, θα εξεταστεί η επίδραση στη νεότερη Ευρώπη βασικών θεσμών του πολιτικού και πολιτισμικού βίου της ελληνο-ρωμαϊκής αρχαιότητας, όπως το ρωμαϊκό δίκαιο, ο χριστιανισμός, η επιβίωση της έννοιας της Ρώμης
στην Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, η ανακάλυψη της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας από τους Ευρωπαίους περιηγητές από την Αναγέννηση μέχρι και τον 19ο αιώνα και η πρόσληψη της δημοκρατίας και των πολιτειακών θεσμών της αρχαιότητας. Με βάση τα παραπάνω οι φοιτητές/τριες θα μπορέσουν να σκεφτούν κριτικά και να θέσουν στο αρμόζον πλαίσιο την ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι ο ευρωπαϊκός πολιτισμός βασίζεται σε τρεις άξονες: την αρχαιοελληνική σκέψη, το ρωμαϊκό δίκαιο και τον χριστιανισμό.
Αναλυτικότερα, με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να κατανοούν την πολυπλοκότητα του φαινομένου, που ονομάζεται ελληνο-ρωμαϊκή αρχαιότητα.
• Να αναγνωρίζουν τους μηχανισμούς πρόσληψης της ελληνο-ρωμαϊκής αρχαιότητας στον πολιτικό και πολιτισμικό βίο της νεότερης Ευρώπης.
• Να ερμηνεύουν τους τρόπους με τους οποίους η πρόσληψη της ελληνο-ρωμαϊκής αρχαιότητας εξαρτάται από το διαρκώς μεταβαλλόμενο ιστορικό της πλαίσιο.
• Να καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη σχετικά με τις ελληνο-ρωμαϊκές ρίζες των ευρωπαϊκών ταυτοτήτων.
• Να στοχάζονται κριτικά πάνω στο φαινόμενο της επίδρασης της ελληνο-ρωμαϊκής αρχαιότητας στη νεότερη εποχή.
• Να εξοικειωθούν με τα βασικά βιβλιογραφικά εργαλεία, τα οποία άπτονται του αντικειμένου του μαθήματος.