ID: AG6

ECTS: 5

Περίγραμμα Μαθήματος
e-Class

Σκοπός του μαθήματος είναι η εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, συγκεκριμένα της αττικής διαλέκτου, και η εξοικείωση των φοιτητών με αρχαία ελληνικά κείμενα από το πρωτότυπο. Η αττική διάλεκτος ήταν η γλώσσα που επικράτησε στον ελλαδικό χώρο τον 5ο αιώνα π.Χ., περίοδο κατ’ εξοχήν πολιτικής, πνευματικής και καλλιτεχνικής ακμής των Αθηνών. Μέσα από την αττική διάλεκτο δημιουργήθηκε η κοινή ελληνική, που εξαφάνισε τις υπόλοιπες διαλέκτους. Ξεπερνώντας τα στενά όρια της πόλης-κράτους των Αθηνών εξελίχτηκε σε γλώσσα πανελλήνιας εμβέλειας και με τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου έγινε η Lingua Franca της εποχής. Η εξέλιξή της είναι η σημερινή νεοελληνική γλώσσα. Σε αυτή τη διάλεκτο έχουν γραφτεί τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ευρωπαϊκής διανόησης.

Για το μάθημα αυτό έχουν επιλεγεί ως βασικά διδακτικά εγχειρίδια το ATHENAZE : An Introduction to Ancient Greek , Book 1 και Book 2 by Maurice Balme and Gilbert Lawall, 2nd Edition, Oxford: Oxford University Press 2003 και το READING GREEK: Text, Vocabulary and Grammar by the Joint Association of Classical Teachers’ Greek Course, 2nd Edition, Cambridge: Cambridge University Press 2007. Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές σε σύντομα ελληνικά κείμενα γραμμένα στην αττική διάλεκτο του 5ου και 4ου αιώνα π.Χ., καθώς η αττική διάλεκτος αποτελεί καλή βάση όχι μόνο για τα έργα των σημαντικότερων ποιητών και συγγραφέων αυτών των αιώνων (π.χ. Σοφοκλής, Ευριπίδης, Θουκυδίδης, Δημοσθένης, Πλάτων) αλλά και για λογοτεχνικά κείμενα της αρχαϊκής περιόδου (π.χ. ομηρικά έπη, πρώιμη ελληνική λυρική ποίηση) και μεταγενέστερα (π.χ. Καινή Διαθήκη). Το μάθημα περιλαμβάνει την ανάγνωση αρχαίων ελληνικών κειμένων μετρίας δυσκολίας βασισμένων σε πρωτότυπα λογοτεχνικά έργα με αυξανόμενη σειρά δυσκολίας. Τα κείμενα αυτά δίνουν επίσης πληροφορίες για την καθημερινή ζωή, τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό στην αρχαία Αθήνα. Η μελέτη της γραμματικής και του συντακτικού θα βασιστεί στις διδακτικές ενότητες του βιβλίου ATHENAZE : An Introduction to Ancient Greek , Book 1 και Book 2 by Maurice Balme and Gilbert Lawall, 2nd Edition, Oxford: Oxford University Press 2003.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
• κατανοούν τον αρχαίο ελληνικό λόγο (γραμματική, σύνταξη, λεξιλόγιο),
• κατανοούν σύνθετες δομές του αρχαίου ελληνικού λόγου ( π.χ. υπόταξη)
• αναζητούν σε ένα κείμενο δείκτες βασικών σχέσεων: του χρόνου, της αιτίας, του τρόπου, του τόπου, του σκοπού,
• διερευνούν τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται το αρχαίο ελληνικό κείμενο,
• προσεγγίζουν τα γλωσσικά φαινόμενα (π.χ. τα γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα), όχι αποκομμένα αλλά σε σχέση με τη λειτουργία τους στα κείμενα,
• χρησιμοποιήσουν έντυπα και ηλεκτρονικά εργαλεία (Λεξικά, Γραμματικές, Συντακτικά), που είναι απαραίτητα στη γλωσσική επεξεργασία των κειμένων.
• εντοπίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ νέας και αρχαίας Ελληνικής γλώσσας,
• αναζητούν βασικές και πιο σύνθετες δομές της αρχαίας γλώσσας, εστιάζοντας σε όσες διαφέρουν από τη σύγχρονη,
• μεταφράζουν κείμενα μετρίας δυσκολίας της αρχαίας ελληνικής αττικής διαλέκτου,
• επεξεργάζονται το αρχαιοελληνικό κείμενο σε σχέση με το κειμενικό όλον, το επικοινωνιακό πλαίσιο παραγωγής του κειμένου και τα ευρύτερα κοινωνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα,
• παρακολουθούν από το πρωτότυπο κείμενο λογοτεχνικά έργα της ελληνικής αρχαιότητας ,
• έχουν αντίληψη της διαχρονικής διάστασης της ελληνικής γλώσσας.