ID: AG4

ECTS: 8

Περίγραμμα Μαθήματος
e-Class

Σκοπός του μαθήματος είναι η εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, συγκεκριμένα της αττικής διαλέκτου, και η εξοικείωση των φοιτητών με αρχαία ελληνικά κείμενα από το πρωτότυπο. Η αττική διάλεκτος ήταν η γλώσσα που επικράτησε στον ελλαδικό χώρο τον 5ο αιώνα π. Χ., περίοδο κατ’ εξοχήν πολιτικής, πνευματικής και καλλιτεχνικής ακμής των Αθηνών. Μέσα από την αττική διάλεκτο δημιουργήθηκε η κοινή ελληνική, που εξαφάνισε τις υπόλοιπες διαλέκτους. Ξεπερνώντας τα στενά όρια της πόλης-κράτους των Αθηνών εξελίχτηκε σε γλώσσα πανελλήνιας εμβέλειας και με τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου έγινε η Lingua Franca της εποχής. Η εξέλιξή της είναι η σημερινή νεοελληνική γλώσσα. Σε αυτή τη διάλεκτο έχουν γραφτεί τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ευρωπαϊκής διανόησης.
Για το μάθημα αυτό έχουν επιλεγεί ως βασικά διδακτικά εγχειρίδια το ATHENAZE : An Introduction to Ancient Greek , Book 1 by Maurice Balme and Gilbert Lawall, 2nd Edition, Oxford: Oxford University Press 2003 και το READING GREEK: Text, Vocabulary and Grammar by the Joint Association of Classical

Teachers’ Greek Course, 2nd Edition, Cambridge: Cambridge University Press 2007. Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές σε σύντομα ελληνικά κείμενα γραμμένα στην αττική διάλεκτο του 5ου και 4ου αιώνα π.Χ., καθώς η αττική διάλεκτος αποτελεί καλή βάση όχι μόνο για τα έργα των σημαντικότερων ποιητών και συγγραφέων αυτών των αιώνων (π.χ. Σοφοκλής, Ευριπίδης, Θουκυδίδης, Δημοσθένης, Πλάτων) αλλά και για λογοτεχνικά κείμενα της αρχαϊκής περιόδου (π.χ. ομηρικά έπη, πρώιμη ελληνική λυρική ποίηση) και μεταγενέστερα (π.χ. Καινή Διαθήκη). Το μάθημα περιλαμβάνει την ανάγνωση αρχαίων ελληνικών κειμένων βασισμένων σε πρωτότυπα λογοτεχνικά έργα με αυξανόμενη σειρά δυσκολίας. Τα κείμενα αυτά δίνουν επίσης πληροφορίες για την καθημερινή ζωή, τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό στην αρχαία Αθήνα. Η μελέτη της γραμματικής και του συντακτικού θα βασιστεί στις διδακτικές ενότητες του βιβλίου ATHENAZE : An Introduction to Ancient Greek , Book 1 by Maurice Balme and Gilbert Lawall, 2nd Edition, Oxford: Oxford University Press 2003.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
• κατανοούν τον αρχαίο ελληνικό λόγο (γραμματική, σύνταξη, λεξιλόγιο),
• αναγνωρίζουν τους κύριους όρους της πρότασης: το ρήμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο του ρήματος, τις μετοχικές και απαρεμφατικές φράσεις, τους ομοιόπτωτους και ετερόπτωτους προσδιορισμούς,
• αναζητούν σε ένα κείμενο δείκτες κάποιων βασικών σχέσεων: του χρόνου, της αιτίας, του τρόπου, του τόπου
• να ενισχυθούν, βαθμιαία, στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οργανώνεται το αρχαίο ελληνικό κείμενο
• προσεγγίζουν τα γλωσσικά φαινόμενα (π.χ. τα γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα), όχι αποκομμένα αλλά σε σχέση με τη λειτουργία τους στα κείμενα
• χρησιμοποιήσουν έντυπα και ηλεκτρονικά εργαλεία (Λεξικά, Γραμματικές, Συντακτικά), που είναι απαραίτητα στη γλωσσική επεξεργασία των κειμένων.
• εντοπίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ νέας και αρχαίας Ελληνικής γλώσσας
• αναζητούν τις βασικές δομές της αρχαίας γλώσσας, εστιάζοντας σε όσες διαφέρουν από τη σύγχρονη
• μεταφράζουν απλά κείμενα της αρχαίας ελληνικής αττικής διαλέκτου
• έχουν αντίληψη της διαχρονικής διάστασης της ελληνικής γλώσσας.