ID: CUL8

ECTS: 7

Περίγραμμα Μαθήματος
e-Class

Στόχος του μαθήματος είναι να προσφέρει μια εισαγωγή στην αρχαία ελληνική (και ρωμαϊκή) μυθολογία σε σχέση με τα εκάστοτε ιστορικά, λογοτεχνικά, καλλιτεχνικά και κοινωνικά συμφραζόμενα. Οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με βασικές αρχές, μοτίβα, πρόσωπα και ιδέες του κλασικού μύθου μέσα από τη μελέτη μιας ανθολογίας αντιπροσωπευτικών λογοτεχνικών και εικαστικών μαρτυριών που εκτείνονται χρονικά από την αρχαϊκή Ελλάδα μέχρι την αυτοκρατορική Ρώμη (και πέραν αυτής). Ταυτόχρονα θα αναστοχαστούν γύρω από την φύση του μύθου ως πολυεπίπεδου πολιτιστικού προϊόντος της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής σκέψης. Θα μελετηθούν λεπτομερώς χαρακτηριστικές περιπτώσεις μύθων, οι οποίες διαφωτίζουν με όσο το δυνατό μεγαλύτερη επάρκεια την πολυσημία και κοινωνική λειτουργία του μύθου εν γένει. Τα λογοτεχνικά κείμενα συμπληρώνονται από εικονογραφικό υλικό έργων τέχνης (γλυπτά, ψηφιδωτά, αγγειογραφίες  κ.λπ.), καθώς και αρχαίων ναών και μνημείων. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη χρήση του φύλου (gender) ως ερμηνευτικού εργαλείου στη διερεύνηση της κοινωνικο-πολιτικής σημασίας του κλασικού μύθου τόσο στην αρχαιότητα όσο και σήμερα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:
– Κατανοούν βασικά θέματα, μοτίβα και πρόσωπα της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας μέσα από τη μελέτη λογοτεχνικού και εικονογραφικού υλικού (κριτικός γραμματισμός).
– Αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη μέσα από τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας και να ενισχύουν τις νοητικές και κριτικές τους δεξιότητες με λογικά επιχειρήματα (κριτικός λειτουργικός γραμματισμός).
– Αξιολογούν κριτικά τις σύγχρονες ερμηνευτικές προσεγγίσεις του κλασικού μύθου.
– Περιγράφουν την καλλιτεχνική, πολιτιστική και κοινωνική δύναμη του μύθου και να ερμηνεύουν τον τρόπο με τον οποίο ο μύθος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολιτικές και ιδεολογικές σκοπιμότητες.
– Αναπτύσσουν δεξιότητες πρόσβασης και μελέτης του αρχαίου ελληνικού μύθου μέσω ήχου, εικόνας ή/και άλλων συνδυαστικών μέσων (οπτικοακουστικός γραμματισμός).
– Καλλιεργούν ψηφιακές δεξιότητες που παρέχει η ανάπτυξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) σχετικών με την κλασική αρχαιότητα (ψηφιακός γραμματισμός).
– Αντιλαμβάνονται τη σχέση μεταξύ εικόνας και αφήγησης και να ερμηνεύουν τον τρόπο με τον οποίο τα διάφορα μέσα διαμορφώνουν την εκφραστική δυναμική τους (οπτικός και κριτικός γραμματισμός).
– Καλλιεργούν την ικανότητα πρόσληψης των ιδεών και αξιών της κλασικής αρχαιότητας και να επιτυγχάνουν τη λειτουργική σύγκρισή τους με τις αξίες της σύγχρονης εποχής (πολιτισμικός γραμματισμός).
– Κατανοούν και να αναστοχάζονται τη σχέση μεταξύ μυθικού και πολιτικού λόγου (discourse).
– Αντιλαμβάνονται τον καθοριστικό ρόλο της μυθικής σκέψης στη διαμόρφωση των έμφυλων ταυτοτήτων.
– Διαθέτουν ικανότητα να μαθαίνουν και να επικαιροποιούν τις γνώσεις τους
– Επαναξιολογούν την πολιτιστική κληρονομιά της κλασικής μυθολογίας ως αναπόσπαστο μέρος του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμικού οικοδομήματος
– Υποστηρίζουν τεκμηριωμένα την προστιθέμενη πνευματική αξία του μορφωτικού-ανθρωπιστικού και ευρύτερα αρχαιογνωστικού χαρακτήρα των έργων της λατινικής γραμματείας.